Kuvaus

Sisältää lyhytelokuvat:
Kummitusjahti (Haunted Spooks), The Non Stop Kid , Two Gun Gussie, I´m on My Way, Ring Up the Curtain, Eipäs tyrkitä (Dont Shove), His Royal Slyness
Elokuvat on tuottanut Rolin Film Company ja julkaissut Pathe Film Exchange
Usein unohdetaan, että Harold Lloyd oli lähes koko 1920-luvun ajan kaikista valkokankaan koomikoista suosituin ja taloudellisesti menestynein. Vaikka Charlie Chaplin tienasi enemmän kullakin elokuvallaan, hän ei ollut läheskään yhtä tuottelias kuin Lloyd. Suosionsa huipulla Lloyd teki kaksi uutta elokuvaa joka vuosi. Chaplin tuotti uuden elokuvan joka toinen tai neljäs vuosi. Lloydin menestyksen salaisuus saattoi piillä hänen roolihahmossaan: hän oli oikeassa paikassa oikean hahmon kanssa oikeaan aikaan. Hänen silmälasipäinen roolihahmonsa erottui tarkoituksella fyysisesti äärimmäisyyksiin menevistä mykän elokuvan kauden klovneista. Kun muut koomikot luottivat viiksiin, erikoiseen vaatetukseen ja suuripiirteiseen elehdintään, Lloydin silmälasipäinen hahmo oli kärkevän normaali: vilpitön, viaton, rehti ja sympaattinen. Vasta kun jotakin ikävää tapahtui, hahmo kehitti itselleen odottamatonta energiaa ja kekseliäisyyttä. Olemalla normaali Lloyd saavutti kaksi asiaa: hän erottui muista vähemmän todentuntuisista koomikoista ja yleisön oli helppo samaistua hänen hahmoonsa. Lloyd muistutti yleisöään paljon enemmän kuin muut koomikot. Ja kun Lloyd ylitti ylitsepääsemättömiä esteitä tavoitteensa saavuttaakseen, yleisö ei hurrannut ainoastaan hänelle, vaan myös omille mahdollisuuksilleen. Vilkkaalla 1920-luvulla Lloydin näytä niille -asenne ja tavallisen ihmisen sankaruus sopi täydellisesti yleisön unelmiin.
Lloydin alkutaival ei ollut kovin rohkaiseva. Lapsena hän liikkui kaupungista toiseen vailla kunnon juuria. Menestyttyään hieman lavaesiintyjänä Lloyd yritti onneaan Hollywoodissa työskennellen sekä Edisonilla että Keystonella. Sitten hänen ja Hal Roachin yhteistyö sai alkunsa ja heidän ensimmäinen menestysteoksensa oli Lonesome Luke -sarja. Lloyd teki tusinan verran kyseisiä elokuvia - uuden joka viikko - mutta harva niistä jäi henkiin. Lloydin hahmo oli Chaplinin hahmon vastakohta: kun Chaplinin kaikki vaatteet olivat liian suuria, Lloydin olivat liian pieniä. Lloyd käytti jopa samanlaisia peruslavasteita ja tilanteita kuin Chaplin elokuvissaan. Mutta Lloyd ei tyytynyt tilanteeseen. Kymmenien kaksikelaisten elokuvien jälkeen hän kehitti silmälasipäisen hahmonsa ja otti taloudellista takapakkia siirtyessään takaisin yksikelaisten pariin. Roach piti häntä hulluna, mutta Lloydin vaistot olivat oikeassa. Näissä yhden ja kahden kelan komedioissa ollaan aikakaudella, jolloin Lloyd vasta hioi silmälasipäistä hahmoaan. Luvassa on loistavaa koomisten tilanteiden rakentelua ja ensimmäisiä merkkejä kehitteillä olevasta henkilöhahmosta. Kun Lloyd teki elokuvan HAUNTED SPOOKS, suurin osa rakennuspalasista oli koossa. Hän tarvitsi vain hieman lisää aikaa syventääkseen tarinankerrontaansa ja jalostaakseen vitsejään vielä pidemmälle ennen kuin hän teki loistavimmat elokuvansa: GRANDMA?S BOY, THE FRESHMAN, THE KID BROTHER ja ehkä kuuluisimman elokuvansa SAFETY LAST - varsinaisen jännityspillerin, joka sisälsi pitkän, hulvattoman ja hiuksia nostattavan pilvenpiirtäjään kiipeämiskohtauksen.

Näytä lisää Näytä vähemmän

Osta heti

Sulkeutuu 80 vrk 21 h 58 min
Lisää muistilistalle Poista muistilistalta

Osta heti

Lisätiedot

Maksaminen ja toimitus

Hintaehdotukset

10 € Sulkeutuu 80 vrk 21 h 58 min

Kysymykset

Kysy myyjältä, viestit ovat julkisia.
Kirjaudu sisään tai luo uusi tunnus.