Kuvaus

[0319]

KLIKKAA KUVA ISOMMAKSI.

Kuvanmukainen, HYVÄSSÄ iskussa oleva nidottu painos Seksin, Pervoilun, Queer, Homo ja lesbo näkökulman jne.. diggareille.

Toim. Lasse Kekki ja Kaisa Ilmonen: PERVOT PIDOT 

Homo-, lesbo- ja queer-näkökulmia kirjallisuuden tutkimukseen.

Homo-, lesbo- ja queer-kirjallisuudentutkimus tarkastelee kuvauksia seksuaalisuudesta ja sukupuolesta kriittisesti ja ennakkoluulottomasti.

Queer-teoria on sekoitus amerikkalaista pop-psykologiaa, uskonnollisen oikeiston tahatonta parodiaa ja postmodernismia

Kirjallisuus on länsimaisen yhteiskunnan julkinen instituutio, josta on toisinaan karsittu kovallakin kädellä pois asioita, joita me olemme yksityisesti valmiit suvaitsemaan tai jopa kannattamaan.

Klassinen esimerkki on 1800-luvun merkittävä naiskirjailija George Sand. Hän pystyi viettämään suuren osan elämästään mieheksi pukeutuneena, rakastajia vaihdellen. Sen sijaan hän ei olisi pystynyt kirjoittamaan romaania naisesta, joka pukeutui mieheksi ja vaihteli rakastajia. Kirjallisuus, eivät seksisuhteet sinänsä, oli yksinkertaisesti se raja, jossa ranskalaiselle kulttuurille ominainen sallivuus ja muodollisuus törmäsivät toisiinsa.

Julkisuuden ja yksityisyyden, instituutioiden ja tunne-elämän jännite on yhä tänäänkin hämmentävän monimutkainen seikka, ja se hämmentää myös Turun yliopistossa toimitetun Pervot pidot -kirjan tekijöitä.

Monet heistä ovat perehtyneet seksuaalisuuden kulttuurihistoriaan, ja paljastavat kiinnostavia yksityiskohtia arvojen ja asenteiden muutoksista. Mutta samalla he kaikki ovat myös kirjallisuudentutkijoita, joille "seksuaalisen moninaisuuden kenttä" näyttäytyy lähinnä erilaisten kielikuvien mahdollisuutena. Uuden ja radikaalin teorian avulla vanha ja konservatiiviseksi koettu kirjallisuus halutaan ikään kuin kertoa uudelleen, ja paljastaa näin vaikkapa homoseksuaalisuuden vaietut salaisuudet.

Ongelmaksi voi kuitenkin muodostua se, että vanhan ajan moraalin mittapuilla George Sandin elostelut olivat vähän samanlainen asia kuin säveltäjä Pjotr Tshaikovskin säännölliset vierailut Pietarin miesprostituoitujen luona. Eivät ne mitään salaisuuksia olleet, vaikka niistä vaiettiinkin.

POPPSYKOLOGIAA

Pervojen pitojen nimi viittaa englanninkielen queer-sanaan, josta tuli viime vuosikymmenellä amerikkalaisen kirjallisuustieteen uusin muotitermi.

"Pervoudella" haluttiin viestiä, ettei seksuaalisten vähemmistöjen asemaa sanataiteissa pidä tarkastella vain lajityyppinä - homoista kertovana tai homojen kirjoittamana kirjallisuutena. Queer-tutkimuksen haaste ei ole "homomenneisyyden todentaminen", kuten Lasse Kekki tähdentää esipuheessa. Se on "seksuaalisuuden konstruktioluonteen ymmärtäminen". Kekki tarkoittaa, että homoja oli jo ennen Sillä silmällä -ohjelmaa, mutta vielä tärkeämpää olisi muistaa, että tavat ilmaista ja kokea kaikenlaista seksuaalisuutta ovat muuttuneet aikojen myötä.

Entä millaista on kirjallisuuden queer-tulkinta? Kekkin esimerkki on seuraava.

Henry Jamesin novellissa The Beast in the Jungle (1902) May oivaltaa, että onnettoman Johnin elämässä on jotain julkilausumatonta, toisin sanoen jotain homoeroottista. John ei kuitenkaan "vapauta" tunteitaan, vaikka May tietää, että sopimatonkin seksuaalinen tunne olisi parempi kuin vaikeneminen ja "kaapin tilaan" alistuminen.

Toisin sanoen tunteiden tukahduttaminen johtaa puhumattoman miehen ahdistukseen, mutta naiset, joilla on erehtymätön homotutka ja kyky ilmaista tunteita, ovat kaappi-homon paras kaveri?

Kuulostaa tavalliselta amerikkalaiselta pop-psykologialta, mikä ei olekaan ihme, sillä kaikki queer-teoriassa liittyy amerikkalaisiin pintailmiöihin. Populaarikulttuuriin, yliopistopolitiikkaan ja postmodernismiin verrattuna kaikki muu, myös homoseksuaalisuus, on queer-teorialle toissijaista.

MEDIASEKSIKÄSTÄ TRENDITUTKIMUSTA

Queer-tutkimus ei ole suomalaisessa mielessä yliopistotutkimusta vaan amerikkalaisessa mielessä college-opetusta.

Sen perusyleisönä ovat yleissivistävää opintojaksoa suorittavat nuoret, joten siltä ei edes vaadita ammattiin valmistavia tietoja ja taitoja vaan kasvattavia asenteita tai näkökulmia. Lisäksi amerikkalaiset opiskelijat ovat maksavia asiakkaita, joita pitää houkutella. Kirjallisuuden kliseet eivät kelpaa enää edes kirjallisuustieteessä, tarvitaan mainonnan sloganeita.

Niinpä queer-teoria on osa laajempaa ilmiötä, josta sikäläiset pilkkakirveet käyttävät nimeä "Hip Lit Crit", trendikäs tutkimus.

Mediaseksikästä ovat esimerkiksi tähdet. Queer-tutkimuksen avainhahmosta, Judith Butlerista, on julkaistu jopa fanilehti nimeltä Judy.

Toinen mediaseksikkyyden mittapuu on kapinallisuus ja katu-uskottavuus.

Pervojen pitojen mukaan queer-tutkimus eroaakin perinteisestä homotutkimuksesta siinä, että "homo" on jo nykyisin yksilön laillistettu identiteetti, mutta "queer" merkitsee lainsuojatonta ja käsitteellistämätöntä seksuaalisuutta. Lisäksi perinteisen feminismin arvellaan olevan tylsää ja tiukkapipoista, kun taas queer-tutkimus on uhmakasta ja leikillistä.

Amerikkalaisessa poliittisessa kentässä queer-tutkimus on osa akateemista äärivasemmistoa. Sen vastakohtana voitaisiin kai pitää uskonnollista äärioikeistoa, mutta sillä varauksella, että Judith Butler ja Jerry Fallwel ovat samaa mieltä ainakin yhdestä seikasta.

Kumpikaan ei halua puhua homoudesta synnynnäisenä biologisena taipumuksena, vaan jonkinlaista identiteettimallia toistamalla ylläpidettynä asiana.

Ero on lähinnä siinä, että Falwellin mukaan homouden luonnollisuus on keinotekoisesti ja väkinäisesti tuotettu kulttuurinen harhaluulo, joten homoutta pitää terapoida. Sen sijaan Butlerin mukaan keinotekoista on heterouden luonnollisuus, joten heterous pitää dekonstruoida.

MEAD JA MINUUS

Butlerin käsitykset identiteettien tekemällä tehdystä "konstruktioluonteesta" perustuvat pitkälti George Herbert Meadiin, joka piti klassiset sosiaalipsykologian luentonsa jo viime vuosisadan alussa. Sitä ei Pervojen pidoissa tosin mainita, vaikka kirjan sivuilla kummitteleekin Meadin tuttuja kielikuvia "merkitsevästä toisesta" (significant other) alkaen.

Meadin mukaan minuus kehittyy tietyssä yksilössä tuloksena hänen suhteistaan sosiaalisten kokemusten ja toimintojen kokonaisuuteen. Minuutta ei ole alun perin olemassa syntymässä, hän kirjoittaa, vaan se on jotakin sellaista jolla on kehityshistoria.

Olennaista minuuden kehityksessä on kommunikaatio: "Se tarjoaa käyttäytymisen muodon, jossa yksilö voi tulla objektiksi itselleen."Esimerkiksi leikkiessään lapsi omaksuu roolin ja huomioi samalla muissa rooleissa toimivien tovereiden odotukset. Silloin hänen minuutensa ei ole vain yhteisön ja asenteiden orja, vaan sillä on kaksi puolta, jotka toimivat yhdessä: nykyhetkessä toimiva aktiivinen "itseys" tarkastelee ja arvioi "minää", joka on jo toteutunut toisten odotuksia omaksumalla.

Butlerin käsitys minuuden rakentumisesta yksilön ja ympäristön välisenä suhteena on sama kuin Meadilla, kunhan vanhat termit ensin vaihdetaan postmodernismin muotitermeihin. Butlerille minuus on "subjekti", kehityshistoria on "genealogia", kommunikaatio on "diskurssi", toiminta on "performatiivisuutta" ja toiset ihmiset ovat "toiseus".

Butlerin tapa ilmaista tutut asiat mahdollisimman konstikkaasti saa suomalaiset tutkijat ihastelemaan queer-tutkimuksen uutuutta ja mullistavuutta, mutta Amerikassa se on herättänyt myös närää.

Konservatiivisena pidetty Journal of Philosophy and Literature antoi Butlerille "huonon kirjoittamisen" pääpalkinnon, jonka perusteluihin myöhemmin yhtyi kirjallisuustieteen radikaalin siiven supertähti Edward Said. Sitten arvovaltainen feministinen oikeusfilosofi Martha Nussbaum leimasi Butlerin teoriat keskenään ristiriitaisten lähteiden mielivaltaiseksi yhdistelyksi, josta ei ole mitään hyötyä todellisessa kamppailussa naisten ja seksuaalisten vähemmistöjen oikeuksista.

Pervot pidot sisältää lukuisia hyviä havaintoja hyvistä kirjailijoista. Lisäksi se kertoo seksuaalisuuden historiasta asioita, jotka ansaitsevat tulla kerrotuiksi.

Asiasanat

  • klassikot 
  • homoseksuaalisuus 
  • queer-tutkimus  
  • kaunokirjallisuus 
  • seksuaaliset poikkeavuudet 
  • seksuaalivähemmistöt
  • seksuaalisuus 
  • seksuaalinen identiteetti 
  • sukupuoli 
  • tulkinta 
  • lesbous  
  • populaarikulttuuri 
  • väkivalta 
  • naiset 
  • kirjallisuudentutkimus

LIKE

1. painos

Gummerus Kirjapaino Oy, Jyväskylä 2004

Kirja on n. 3,5 cm paksu

VOITTOHUUTO ja PK. 5.95e -> TILILLE ja PAKETTI POSTIIN.

PK.  on viitteellinen ja se veloitetaan ostohetkellä POSTI:N hinnaston mukaan. POSTI vain tuntuu nostavan hintoja niin tiheään, että kohteessa saattaa olla jo huudon päättyessä "vanha Postitus hinta" :-Edelliset korotukset olivat: 06/20, 08/19, 03/19, 05/18, 10/17, 04/17, 01/17, 11/16, 02/16, 02/15, 01/14, 06/13 ja 10/12.

PS. Valitettavasti en ole ennustaja, enkä ole myöskään postissa töissä,  joten en voi tietää noista korotuksista ennakkoon, mutta  pyrin silti  aina pitämään tiedot ajan tasalla, mutta minulla on vaan niin paljon kohteita myynnissä, että ei toivoakaan aina korotusten tullen päivittää tietoja ajan tasalle, siinä menisi nääs päiviä / viikkoja.

Näytä lisää Näytä vähemmän

Osta heti

Sulkeutuu 26 vrk 16 h 15 min
Lisää muistilistalle Poista muistilistalta

Osta heti

Lisätiedot

Maksaminen ja toimitus

5,95 € Sulkeutuu 26 vrk 16 h 15 min

Kysymykset

Kysy myyjältä, viestit ovat julkisia.
Kirjaudu sisään tai luo uusi tunnus.